Louise Willerslev-Olsen

Når De paralympiske lege 2020 begynder, vil jeg være blandt de atleter, der går og kører ind under den danske fane! Følg min vej dertil.


NÆSTE TURNERING
Toyota Open International de L'ile de Re i Frankrig, 17.-22. september (ITF 1-turnering)

Off court med Louise: Det spiser en elitetennisspiller til morgenmad
Jeg er sponsoreret af Zealand Care og Seniorland
Mød Louise
Den 9. august 2019

Off court med Louise: Det spiser en elitetennisspiller til morgenmad

Vi hører ofte om, hvad cykelryttere og løbere har på menuen, når de skal yde deres bedste – men hvad spiser en paratennisspiller på eliteniveau egentlig under en turnering? Det svarer Louise på i dette blogindlæg, hvor du samtidig får hendes bedste råd til, hvad du selv skal vælge på morgenmadsbuffeter verden rundt.

De, der kender mig, ved, at morgenmaden er mit absolut yndlingsmåltid. Jeg er vild med en stor morgenmadsbuffet, og jeg kan bruge lang tid ved morgenmaden.
En af fordelene ved livet på tennistouren er, at jeg kommer vidt omkring på masser af hoteller med forskellige morgenmadsbuffeter. Der er indimellem skrækeksempler, såsom en morgenmadsbuffet på et vandrehjemshotel i Polen, hvor der blev serveret blævrende kogte pølser, selvlysende ‘syltetøj’, kød-smat-paté og boller af ukendt oprindelse. Men langt det meste af tiden er morgenmadsbuffeterne faktisk ganske uovertrufne.

Er der omeletstation på dit hotel, må du ikke gå forbi uden at få fyldt tallerkenen, siger Louise.

Kortlæg din morgenmadsbuffet
For mig gælder det om at kortlægge buffeten den første dag, så jeg kan sammensætte en optimal menu, som jeg så spiser hver eneste dag indtil afrejse. Men derudover er jeg næsten ikke et vanemenneske…
Generelt gælder det for mig om at få kulhydrat, protein og KAFFE. Nogle ting giver sig selv – såsom at jeg altid spiser croissanter og pain au chocolat, hvis de er på menuen. Og hvis der er en OMELETSTATION, så er det bare om at gå amok. Og jeg får altid ost i min omelet.Men det er også gået op for mig, at der er store regionale forskelle i hotellernes morgenmadsbuffeter, og at den optimale morgenmadstallerken derfor skal tilpasses det land, jeg er i. Her får du derfor min ultimative og landespecifikke guide til morgenmad:

I Italien skal du altid vælge: mini-mozzarella, bacon, deres lækre solgule røræg, tomater med olivenolie og salt, tvebakke-toast i plastindpakning, frugt og cappuccino. Men pas endelig på med kagerne, som ser så lækre ud, men som tit bedrager en og bare er noget tørt sødt syntetisk gøgl.

I England skal du altid vælge: pocherede æg eller spejlæg, baked beans, en ristet crumpet med koldt smør og flydende honning og dertil kaffe med et skvæt mælk.

Kender du ikke birchermysli? Så er det bare om at prøve denne mysliflødegrød, som Louise elsker – og som giver god energi til en lang turneringsdag.

I Schweiz og Tyskland kan du ikke gå galt i byen med morgenmaden. Stort set det hele smager godt – pånær de schweiziske røræg, som er en underlig grødet masse, der for mig er virkelig kvalmende. Du må dog ikke snyde dig selv for en ordentlig omgang frugtsalat med bircher-mysli til. Bircher-mysli er en vidunderlig slags mysli-fløde-grød, som kan få al frugt til at smage godt. Jeg er stor fan. Og så skal du selvfølgelig også altid spise mindst ét stykke af deres frugttærter.

I USA er mit bedste råd at bestille blåbærpandekager eller lave vafler på de vaffeljern, de har stående fremme  Pandekager eller vafler med ahornsirup. Yessssss!

I Belgien skal du spise røræg, croissanter med brie og ristet brød med speculoos-butter, som bedst kan beskrives som Bastogne-kiksesmør. Jeg ved godt, at nogle mennesker er skeptiske over for tanken om småkagesmør. Men de snyder sig selv for en stor delikatesse!

I Tjekkiet, Ungarn og Polen skal du virkelig passe på. Men! Hvis der er noget, de har styr på, så er det pandekager. Dem kan du altid tage. Og så serverer de altid revet peberrodscreme til morgenmaden, og det smager faktisk virkelig godt på røræg. Så starter du dagen med et spicy kick. Til gengæld skal du gå i en stor bue uden om den kaffe, de brygger i 10-liters-metaltønder, og som smager af blomkålssuppe. Der skal du bare styre direkte hen til glasset med Nescafé-granulat.

En lille pakkke nutella og en banan – så har du den bedste snack på sidelinjen.

Sidst, men ikke mindst: Du bør altid huske at nappe en mini-pakke Nutella og en banan med fra morgenmaden, for så har du en bananasplit-snack til senere på dagen 😉

Og så er der faktisk ikke andet tilbage end at sige VELBEKOMME! Du er nu klar til at rejse ud i den store verden (dvs. faktisk kun lidt af Europa og USA) med min morgenmadsguide under armen. Så er der med garanti glade fyldte maver og dermed god stemning ved morgenmaden og endnu bedre energi på tennisbanen.

Har du læst dem her?